Wednesday, October 22, 2008

>>Pendidikan Seks Untuk Anak

Oleh: Zulia Ilmawati(Psikologi, Pemerhati Masalah Anak dan Remaja )

Perdebatan tentang perlu atau tidak pendidikan seks diberikan kepada anak bermula dari keperihatinan terhadap pergaulan remaja saat ini. Para pemerhati masalah remaja berpendapat, seks bebas yang sekarang ini menjadi gejala salah satunya disebabkan kerana pengetahuan remaja tentang seksualiti masih sangat rendah.
Kerana itu, usaha-usaha diperlukan untuk memasyarakatkan pendidikan seks kepada remaja. Program-program pendidikan seks pun mulai didedahkan, bahkan ada yang berpendapat bahwa pendidikan seks seharusnya diberikan seluas mungkin. Jika perlu, di bangku prasekolah. Terdapat juga kurikulum yang membahaskan khusus tentang pendidikan seks. Benarkah sepenting itu pendidikan seks bagi anak? Bagaimana Islam memandang persoalan ini? Apa itu Pendidikan Seks?
Ada banyak pengertian tentang apa itu pendidikan seks, bergantung pada sudut pandang yang dipakai. Menurut Dr. Abdullah Nashih Ulwan, pendidikan seks adalah kemampuan pengajaran, penyedaran, dan penerangan tentang masalah-masalah seksual yang diberikan kepada anak sejak ia mengetahui masalah-masalah yang berkenaan dengan seks, naluri, dan perkahwinan. Dengan begitu, jika anak telah dewasa, ia akan dapat mengetahui masalah-masalah yang diharamkan dan dihalalkan; bahkan mampu menerapkan perilaku islami dan tidak akan memenuhi naluri seksualnya dengan cara-cara yang tidak Islami.
Pendidikan seks dalam Islam merupakan bahagian integral dari pendidikan akidah, akhlak, dan ibadah. Terlepasnya pendidikan seks dengan ketiga unsur itu akan menyebabkan ketidakjelasan arah dari pendidikan seks itu sendiri, bahkan mungkin akan menimbulkan kesesatan dan penyimpangan dari tujuan asal manusia melakukan kegiatan seksual dalam rangka pengabdian kepada Allah. Oleh kerana itu, pelaksanaan pendidikan seks tidak boleh menyimpang dari tuntutan syariat Islam. membuat anak semakin bingung atau keliru. Ibubapa adalah pihak yang paling bertanggungjawab terhadap anak dalam masalah pendidikan, termasuk pendidikan seks. Jadi, dalam hal ini, sesungguhnya tidak mutlak diperlukan adanya kurikulum khusus tentang pendidikan seks di sekolah-sekolah.


Pokok-Pokok Pendidikan Seks Perspektif Islam
Di antara pokok-pokok pendidikan seks yang bersifat praktis, yang perlu diterapkan dan diajarkan kepada anak adalah:

1. Menanamkan rasa malu pada anak.
Rasa malu harus ditanamkan kepada anak sejak kecil. Jangan biasakan anak-anak, walaupun masih kecil, bertelanjang di depan orang lain; misalnya ketika keluar bilik air, berganti pakaian, dan sebagainya. Membiasakan anak perempuan sejak kecil berbusana Muslimah menutup aurat juga penting untuk menanamkan rasa malu sekaligus mengajar anak tentang auratnya.

2. Menanamkan jiwa maskuliniti pada anak lelaki dan jiwa feminiti pada anak perempuan.
Secara fizik mahupun psikik, lelaki dan perempuan mempunyai perbezaan yang nyata.. Perbezaan tersebut telah diciptakan sedemikian rupa oleh Allah. Adanya perbezaan ini bukan untuk saling merendahkan, namun semata-mata kerana fungsi yang berbeza yang kelak akan dimainkan perananya. Mengingat perbezaan tersebut, Islam telah memberikan tuntunan agar masing-masing fitrah yang telah ada tetap terjaga. Islam menghendaki agar lelaki memiliki keperibadian maskulin, dan perempuan memiliki keperibadian feminin. Islam tidak mengkehendaki wanita menyerupai lelaki, begitu juga sebaliknya. Untuk itu, harus dibiasakan dari kecil anak-anak berpakaian sesuai dengan jenis kelaminnya. Mereka juga harus diperlakukan sesuai dengan jenis kelaminnya. Ibnu Abbas ra. berkata:
Rasulullah saw. melaknat laki-laki yang berlagak wanita dan wanita yang berlagak meniru laki-laki. (HR al-Bukhari).

3. Memisahkan tempat tidur mereka.
Usia antara 7-10 tahun merupakan usia saat anak mengalami perkembangan yang pesat. Anak mulai melakukan eksplorasi ke dunia luar. Anak tidak hanya berfikir tentang dirinya, tetapi juga mengenai sesuatu yang ada di luar dirinya. Pemisahan tempat tidur merupakan usaha untuk menanamkan kesedaran pada anak tentang eksistensi dirinya. Jika pemisahan tempat tidur tersebut terjadi antara dirinya dan ibubapanya, setidaknya anak telah dilatih untuk berani bedikari. Anak juga dicuba untuk belajar melepaskan perilaku lekatnya (attachment behavior) dengan ibubapanya. Jika pemisahan tempat tidur dilakukan terhadap anak dengan saudaranya yang berbeza jenis kelamin, secara langsung ia telah ditumbuhkan kesedarannya tentang eksistensi perbezaan jenis kelamin.

4. Mengenalkan waktu berkunjung (meminta izin dalam 3 waktu).
Tiga ketentuan waktu yang tidak diperbolehkan anak-anak untuk memasuki ruangan
Siapa yang Bertanggung Jawab?
ibubapa manapun tentu selalu menginginkan anaknya menjadi anak yang baik. Anak adalah generasi yang diciptakan untuk kehidupan masa depan. Sepatutnya ibubapa memberikan bekalan berupa pendidikan yang menyeluruh, termasuk pendidikan seks. Ibubapa dituntut memiliki kepekaan, keterampilan, dan pemahaman agar mampu memberi informasi dalam keadaan tertentu, yang justeru tidak(bilik) orang dewasa kecuali meminta izin terlebih dulu adalah: sebelum solat subuh, tengah hari, dan setelah solat isya. Peraturan ini ditetapkan mengingat di antara ketiga waktu tersebut merupakan waktu aurat, yakni waktu ketika badan atau aurat orang dewasa banyak terbuka (Lihat: QS al-Ahzab [33]: 13). Jika pendidikan seperti ini ditanamkan pada anak maka ia akan menjadi anak yang memiliki rasa sopan santun dan etika yang luhur.

5. Mendidik menjaga kebersihan alat kelamin.
Mengajar anak untuk menjaga kebersihan alat kelamin selain agar bersih dan sihat sekaligus juga mengajari anak tentang najis. Anak juga harus dibiasakan untuk buang air pada tempatnya (toilet training). Dengan cara ini akan terbentuk pada diri anak sikap hati-hati, mandiri, mencintai kebersihan, mampu menguasai diri, disiplin, dan sikap moral yang memperhatikan tentang etika sopan santun dalam melakukan hajat.

6. Mengenalkan mahramnya.
Tidak semua perempuan berhak dinikahi oleh seorang laki-laki. Siapa saja perempuan yang diharamkan dan yang dihalalkan telah ditentukan oleh syariat Islam. Ketentuan ini harus diberikan pada anak agar ditaati. Dengan memahami kedudukan perempuan yang menjadi mahram, diupayakan agar anak mampu menjaga pergaulan sehari-harinya dengan selain wanita yang bukan mahram-nya. Inilah salah satu bahagian terpenting dikenalkannya kedudukan orang-orang yang haram dinikahi dalam pendidikan seks anak. Dengan demikian dapat diketahui dengan tegas bahwa Islam mengharamkan incest, iaitu pernikahan yang dilakukan antara saudara kandung atau mahram-nya. Siapa saja mahram tersebut, Allah Swt telah menjelaskannya dalam surat an-Nisa’ (4) ayat 22-23.

7. Mendidik anak agar selalu menjaga pandangan mata.
Telah menjadi fitrah bagi setiap manusia untuk tertarik dengan lawan jenisnya. Namun, jika fitrah tersebut dibiarkan bebas lepas tanpa ikatan, justeru hanya akan merosak kehidupan manusia itu sendiri. Begitu pula dengan mata yang dibiarkan melihat gambar-gambar atau filem yang mengandungi unsur pornografi. Kerana itu, jauhkan anak-anak dari gambar, filem, atau bacaan yang mengandung unsur pornografi dan pornoaksi.

8. Mendidik anak agar tidak melakukan ikhtilât.
Ikhtilât adalah bercampur-baurnya laki-laki dan perempuan bukan mahram tanpa adanya keperluan yang dibolehkan oleh syariat Islam. Perbuatan seperti ini pada masa sekarang sudah dinggap biasa. Mereka bebas berpandangan, saling berdekatan dan bersentuhan; seolah-olah tidak ada lagi batas yang ditentukan syariat mengguna mengatur interaksi di antara mereka. Ikhtilât dilarang kerana interaksi seperti ini boleh menjadi pengantara pada perbuatan zina yang diharamkan Islam. Kerana itu, jangan biasakan anak diajak ke tempat-tempat yang di dalamnya terjadi percampuran laki-laki dan perempuan secara bebas.

9. Mendidik anak agar tidak melakukan khalwat.
Dinamakan khalwat jika seorang laki-laki dan wanita bukan mahramnya berada di suatu tempat, hanya berdua saja. Biasanya mereka memilih tempat yang tersembunyi, yang terlindung dari dilihat oleh orang lain. Sebagaimana ikhtilât, khalwat pun merupakan perantara bagi terjadinya perbuatan zina. Anak-anak sejak kecil harus diajar untuk menghindari perbuatan seperti ini. jika bermain, bermainlah dengan sesama jenis. Jika dengan yang berlainan jenis, harus diingatkan untuk tidak berkhalwat.

10. Mendidik etika berhias.
Berhias, jika tidak diatur secara islamik, akan menjerumuskan seseorang pada perbuatan dosa. Berhias bererti usaha untuk memperindah atau mempercantik diri agar boleh berpenampilan menawan. Tujuan pendidikan seks dalam kaitannya dengan etika berhias adalah agar berhias tidak untuk perbuatan maksiat.

11. Ihtilâm dan haid.
Ihtilâm adalah tanda anak lelaki sudah mulai memasuki usia baligh. Adapun haid dialami oleh anak perempuan. Mengenalkan anak tentang ihtilâm dan haid tidak hanya sekadar untuk boleh memahami anak dari pendekatan fisiologis dan psikologis semata-mata. Jika terjadi ihtilâm dan haid, Islam telah mengatur beberapa ketentuan yang berkaitan dengan masalah tersebut, antara lain kewajipan untuk melakukan mandi. Yang paling penting, harus ditekankan bahawa kini mereka telah menjadi Muslim dan Muslimah dewasa yang wajib terikat pada semua ketentuan syariat. Maksudnya, mereka harus diarahkan menjadi manusia yang bertanggungjawab atas hidupnya sebagai hamba Allah yang taat.
Itulah beberapa hal yang harus diajarkan kepada anak berkaitan dengan pendidikan
seks.
Wallâhu a’lam bi ash-shawâb.

(sumber dari http://www.dakwah.info.com/) dengan sedikit semakan.

No comments: